Header

صفحه اصلی  |  نمونه کارهای طراحی و صفحه آرایی   |   ارزشگذاری فیلم ها   |   درباره من   |   تماس با من

یادداشت ها: بهترین ها | جشنواره فیلم فجر | داستان کوتاه | سریال | سکانس ماندگار | سینما خاطره | گفتگو | ورزشی | یادداشت فیلم

جستجو (یادداشت ها، فیلم ها، طراحی ها  

پنجشنبه 7 آبان 1399

New Page 1
AhmadShahvand.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  غافلگیری در ایستگاه پنجم / یادداشتی بر فیلم «آتابای»

  یادت به خیر مربی / یادداشتی بر فیلم «خروج»

  تر و تمیز و شیک اما فاقد روح / یادداشتی بر فیلم «روز صفر»

  کار عشق یه عمره، کار نفرت یه لحظه * / یادداشتی بر فیلم «خون شد»

  یک گام تا رستگاری / یادداشتی بر فیلم «مغز استخوان»

  تولد دوباره یک ژانر مهجور در سینمای ایران / تازه اول راه است / یادداشتی بر فیلم «آن شب»

  چراغ جشنواره روشن شد / یادداشتی کوتاه بر فیلم «شنای پروانه»

  خانواده را داریم، پس همه چی حله / یادداشتی کوتاه بر فیلم «مصائب شیرین 2»

  آنها با جهان می رقصند / یادداشتی کوتاه برای فیلم «جهان با من برقص»

  بهترین های سینمای ایران در سال 1397 به انتخاب من

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

 

وب سایت احمد شاهوند  >> یادداشت ها  >> مشاهده متن یادداشت ها

یادداشت های جشنواره سی و هشتم فیلم فجر

تر و تمیز و شیک اما فاقد روح / یادداشتی بر فیلم «روز صفر»

:: 3 اسفند 1398  ::

امیر جدیدی در نمایی از فیلم «روز صفر»

 

وب سایت احمد شاهوند: «روز صفر» اولین ساخته سینمایی سعید ملکان که پیش از این به عنوان تهیه کننده و قبل از آن به عنوان چهره پرداز در سینمای ایران فعالیت کرده بود، یک بیگ پروداکشن قوی به لحاظ فنی و البته ضعیف به لحاظ فیلمنامه و شخصیت پردازی است.

«روز صفر» که سعید ملکان آن را با همراهی بهرام توکلی هم در نگارش فیلمنامه و هم در کارگردانی بخش هایی از کار، ساخته است به ماجرای چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی می پردازد. یک داستان و روایت کلاسیک. یک قهرمان و یک ضد قهرمان.

با وجود اینکه فیلم با نماهایی از آماده شدن گروه ریگی برای عملیات بمب گذاری در شهرهای مرکزی ایران آغاز می شود و دوربین هم در چند نوبت چنان قدیس وار دور عبدالمالک می چرخد، اما فیلمنامه نویسان از شخصیت پردازی عبدالمالک به دانسته های مخاطب اکتفا کرده و حوصله و وقت برای این کاراکتر نذاشته اند.

وقتی ضدقهرمان ساخته نشود، دستگیری اش توسط پلیسی که باهوش است و تیز و فرز، اصلا و ابدا برای مخاطب اهمیت پیدا نمی کند.

درست همان ضعفی که در دو همکاری مشترک ملکان و توکلی در «تنگه ابوقریب» و «غلامرضا تختی» در رابطه با شخصیت پردازی کاراکترهای اصلی مشهود بود.

اینجاست که ریگی در «شبی که ماه کامل شد» باورپذیر است اما در «روز صفر» در حد یک اسم باقی مانده است.

به اینها اضافه کنید اشتباه کارگردان در انتخاب ساعد سهیلی در نقش ریگی را. ساعد بازیگر توانا و مستعدی است و این را قبلا ثابت کرده و با اینکه فیلمنامه جای کار و مانور برای او که ضد قهرمان اصلی فیلم است نگذاشته، اما تمام سعی اش را کرده که عبدالمالک ریگی واقعی را عینا کپی کند و تا حدودی هم موفق شده است.

امیر جدیدی در نقش مامور امنیتی به شدت خودش است و خودش را هم منهای آن قولنج شکست های کاریکاتوری که از فرط تکرار خنده دار هم شده، خیلی خوب بازی کرده است او شمایل خوبی برای یک مامور درجه یک دارد. او را در نقش یک پلیس باهوش و توانمند می بینیم که البته بشدت هم ضدضربه است و قرار است تا پایان فیلم از تمامی اتفاق ها جان سالم به در ببرد. با اینکه به لحاظ سن و سال پختگی لازم در چهره این مامور دیده نمی شود، اما همراهی مخاطب را در پی دارد. با توجه به اینکه فیلم با روایت دانای کل پیش می رود، نریشن های مامور امنیت هم در فیلم به کل غلط است.

«روز صفر» از یک طرف وزارت اطلاعات را قدرتمند و مسلط به کار نشان می دهد و از طرف دیگر آدم های ریگی به راحتی آب خوردن با ابزار و ادوات دم دستی بمب گذاری تا مرکز شهرهای بزرگ ایران هم پیش رفته اند!

«روز صفر»به لحاظ فنی: فیلمبرداری، تدوین، طراحی صحنه و لباس و جلوه های ویژه در سینمای ایران بی نظیر است و نشان می دهد که سینمای ایران توانایی این را دارد که بیگ پروداکشن های تر و تمیز که قابل رقابت با هالیوود باشد را دارد.

 

منبع: ماهنامه «برش های کوتاه»

439 - احمد شاهوند

...............................................

  اثر مرتبط:

روز صفر (سعید ملکان)        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی وب سایت احمد شاهوند بدون ذکر نام نويسنده ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اصلی  |  درباره من   |  تماس با من

بهترین ها  | جشنواره فیلم فجر  | داستان کوتاه  | سریال  | سکانس ماندگار  | سینما خاطره  | گفتگو  | ورزشی  | یادداشت فیلم

.......................................................................................................................................................................

نفر سوم بهترین گزارش سینمایی

در دو دوره (1392 و 1395)

از جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی

نفر دوم بهترین صفحه آرا

در دو دوره (1393 و 1395)

از جشنواره مطبوعات

استان البرز

.......................................................................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي احمد شاهوند (www.AhmadShahvand.ir) محفوظ است.

Copyright © 2019 www.AhmadShahvand.ir All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: Cinet Studio