Header

صفحه اصلی  |  نمونه کارهای طراحی و صفحه آرایی   |   ارزشگذاری فیلم ها   |   درباره من   |   تماس با من

یادداشت ها: بهترین ها | جشنواره فیلم فجر | داستان کوتاه | سریال | سکانس ماندگار | سینما خاطره | گفتگو | ورزشی | یادداشت فیلم

جستجو (یادداشت ها، فیلم ها، طراحی ها  

پنجشنبه 7 آبان 1399

New Page 1
AhmadShahvand.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  غافلگیری در ایستگاه پنجم / یادداشتی بر فیلم «آتابای»

  یادت به خیر مربی / یادداشتی بر فیلم «خروج»

  تر و تمیز و شیک اما فاقد روح / یادداشتی بر فیلم «روز صفر»

  کار عشق یه عمره، کار نفرت یه لحظه * / یادداشتی بر فیلم «خون شد»

  یک گام تا رستگاری / یادداشتی بر فیلم «مغز استخوان»

  تولد دوباره یک ژانر مهجور در سینمای ایران / تازه اول راه است / یادداشتی بر فیلم «آن شب»

  چراغ جشنواره روشن شد / یادداشتی کوتاه بر فیلم «شنای پروانه»

  خانواده را داریم، پس همه چی حله / یادداشتی کوتاه بر فیلم «مصائب شیرین 2»

  آنها با جهان می رقصند / یادداشتی کوتاه برای فیلم «جهان با من برقص»

  بهترین های سینمای ایران در سال 1397 به انتخاب من

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

 

وب سایت احمد شاهوند  >> یادداشت ها  >> مشاهده متن یادداشت ها

یادداشت های جشنواره سی و هشتم فیلم فجر

یادت به خیر مربی / یادداشتی بر فیلم «خروج»

:: 3 اسفند 1398  ::

فرامرز قریبیان در نمایی از فیلم «خروج»

 

وب سایت احمد شاهوند: جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا قبل از آغاز عزیمت کشاورزان برای دیدار با رئیس جمهور تمام و کمال سینماست و یادآوری می کند که هم حاتمی کیا همچنان نگاه سینمایی درجه یکی‌ دارد و هم فرامرز قریبیان همچنان بازیگر درجه یکی است.

اما درست از جایی که نقطه عطف اول با هزار بدبختی، سطحی و پیش پا افتاده شکل می‌گیرد، «خروج» با «سینما» خداحافظی می‌کند. حاتمی کیایی که با سه فیلم اخیرش (چ، بادیگارد و به وقت شام) نشان داد در‌ کارگردانی همچنان دود از کنده بلند می‌شود، در «خروج» منهای پانزده دقیقه ابتدایی، اثری از خودش به جا نگذاشته است.

چند کشاورز (مهم نیست زن باشند یا مرد یا مسن یا جوان) که همه مثل هم حرف می‌زنند و مثل هم فکر می کنند و تنها فرقشان در این است که برخی از آن ها پدر یا مادر یا همسر شهید نیستند، از روستایی به نام عدل آباد که تا پایان مشخص نمی‌شود کجای ایران قرار دارد، راهی تهران می‌شوند تا با رئیس جمهور ملاقات کنند. روایتی بدون اوج و فرود و بدون خورده پیرنگ های درگیرکننده. در این‌ مسیر شاهد موقعیت های مختلفی هستیم که از سینمای حاتمی کیا به دور است. موقعیت هایی که محدود به آدم هایی شده که می آیند تا کشاورزان را از ادامه حرکت بازدارند و کشاورزها هر بار مصمم‌تر می شوند تا به مسیر ادامه دهند.

«خروج» به لحاظ فیلمنامه ضعیف ترین فیلم حاتمی کیاست. فیلمنامه ای که یک لشکر مشاور داشته. از فاطمه معتمدآریا و حجت قاسم‌زاده اصل تا دیگران. فیلمنامه ای یک خطی و پر از فصل ها و سکانس هایی که هیچ‌ربطی به داستان نحیف فیلم ندارند و تنها برای رساندن فیلم به یک تایم استاندارد سینمایی نوشته شده اند.

در عنوانبندی نوشته می شود که فیلم بر اساس داستانی واقعی است و حتی عکس ها و تصاویری هم از ماجرای واقعی نمایش داده می‌شود. «درخت گردو»ی محمدحسین مهدویان هم بر اساس داستانی واقعی ساخته شده. اما این‌ کجا و آن‌کجا.

منهای یک سوم ابتدایی که قریبیان را توانمند می‌بینیم، در هیچ‌یک‌از فصل ها نه تنها بازی ماندگار حتی بازی خوبی هم شاهد نیستیم.

کارن همایونفر هم که هیچیک از فصل های فیلم را از موسیقی پرحجمش بی بهره نگذاشنه است!

برای حاتمی‌ کیا ناراحت و متاسفم که در فیلمسازی به چنین مسیری افتاده است. شاید همه چی از سال ۱۳۸۳ و توقیف «به رنگ ارغوان» شروع شد. البته اگر از توقیف نصفه نیمه «موج مرده» درست در شروع جشنواره نوزدهم (1379) بگذریم که واکنش تند حاتمی کیا را در نشست پرسش و پاسخ در پی داشت و قبل تر از آن اگر از ممانعت از نمایش بین المللی «خاکستر سبز» بگذریم. این اتفاق ها شاید به تدریج باعث شد تا حاتمی کیا از اواسط دهه هشتاد تا به امروز، نتواند و یا شاید نخواهد که خودش باشد.

فصل شبانه سرازیر شدن آب به مزرعه رحمت (فرامرز قریبیان) در «خروج» یکی از بهترین فصل های جشنواره سی و هشتم بود.

 

منبع: ماهنامه «برش های کوتاه»

435 - احمد شاهوند

...............................................

  اثر مرتبط:

خروج (ابراهیم حاتمی کیا)        >> مشاهده اطلاعات کامل

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی وب سایت احمد شاهوند بدون ذکر نام نويسنده ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اصلی  |  درباره من   |  تماس با من

بهترین ها  | جشنواره فیلم فجر  | داستان کوتاه  | سریال  | سکانس ماندگار  | سینما خاطره  | گفتگو  | ورزشی  | یادداشت فیلم

.......................................................................................................................................................................

نفر سوم بهترین گزارش سینمایی

در دو دوره (1392 و 1395)

از جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی

نفر دوم بهترین صفحه آرا

در دو دوره (1393 و 1395)

از جشنواره مطبوعات

استان البرز

.......................................................................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي احمد شاهوند (www.AhmadShahvand.ir) محفوظ است.

Copyright © 2019 www.AhmadShahvand.ir All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: Cinet Studio