Header

صفحه اصلی  |  نمونه کارهای طراحی و صفحه آرایی   |   ارزشگذاری فیلم ها   |   درباره من   |   تماس با من

یادداشت ها: بهترین ها | جشنواره فیلم فجر | داستان کوتاه | سریال | سکانس ماندگار | سینما خاطره | گفتگو | ورزشی | یادداشت فیلم

جستجو (یادداشت ها، فیلم ها، طراحی ها  

يكشنبه 5 اسفند 1397

New Page 1
AhmadShahvand.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  بهترین های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به انتخاب من

  اجرای درست چند پلان - سکانس / نگاهی کوتاه به فیلم های «آشفته گی»، «حمال طلا» و «ماجرای نیمروز2: رد خون»

  کارگردان های سربلند / نگاهی به فیلم های «جان دار»، «سونامی» و «قسم»

  یک روز سینمایی / نگاهی به فیلم های «متری شیش و نیم»، «ایده اصلی» و «سرخپوست»

  جمع و جور و محترم و یکدست / نگاهی کوتاه به فیلم های «دیدن این فیلم جرم است»، «23 نفر» و «پالتو شتری»

  یکی از یکی ضعیف تر / نگاهی به فیلم های «یلدا»، «جمشیدیه» و «مردی بدون سایه»

  یک تریلر عاشقانه درجه یک / نگاهی به فیلم های «خون خدا»، «طلا» و «شبی که ماه کامل شد»

  سرشار از «سینما» / نگاهی به فیلم های «مسخره باز»، «روزهای نارنجی» و «زهرمار»

  بازگشت به دوران درخشان / نگاهی به فیلم های «ناگهان درخت»، «قصر شیرین» و «سمفونی نهم»

  حال خوب سانس آخر / برای فیلم های «بنفشه آفریقایی»، «تیغ و ترمه» و «درخونگاه»

 

 

وب سایت احمد شاهوند  >> یادداشت ها  >> مشاهده متن یادداشت ها

یادداشت های روزانه جشنواره سی و هفتم فیلم فجر - 6

یکی از یکی ضعیف تر / نگاهی به فیلم های «یلدا»، «جمشیدیه» و «مردی بدون سایه»

:: 17 بهمن 1397  ::

سارا بهرامی در نمایی از فیلم «جمشیدیه» ساخته یلدا جبلی

 

وب سایت احمد شاهوند:

🔸یلدا (مسعود بخشی)
زن جوانی (مریم کمیجانی) همسر مسن اش (ضیاء) را سهوا یا عمدا (نمی دانیم) به قتل رسانده و حالا قرار است در بلندترین شب سال (شب یلدا) در یک برنامه تلویزیونی به نام «لذت عفو» تنها دختر مقتول (مونا ضیا) رضایت بدهد. می توان با همین یک خط، یک فیلمنامه ای پر و پیمون و پر از تعلیق نوشت. اما با ضعیف ترین و پیش پا افتاده ترین فیلمنامه روبرو هستیم. بیش از نیمی از زمان فیلم، صرف دیدن برنامه «لدت عفو» می شود و مثلا قرار است این مقدمات طولانی در خوشبینانه ترین حالت، اضطراب و استرس مریم ریا زیاد کند. هر دو طرف این ماجرا به سطحی ترین شکل ممکن پرداخت شده اند طوری که نه مریم همدلی برانگیز می شود نه مونا ضد قهرمان. آن گره کوچک هم که در یک سوم پایانی ایجاد می شود، عملا کارکردی در اصل ماجرا ندارد.
فیلم بیشتر به فیلم پشت صحنه چنین برنامه هایی شبیه است تا اینکه یک فیلم سینمایی مستقل باشد. دوربین در بیش از نیمی از فیلم، نقش دوربین برنامه «لذت عفو» را بازی می کند تا جایی که حتی زیرنویس برنامه روی تصویر هم می آید. کارگردان حتی به فکرش هم نرسیده که دوربین برنامه و دوربین فیلم را تفکیک کند.
مسعود بخشی که فیلم مستند خوب و درجه یک «تهران انار ندارد» را در کارنامه دارد، در دومین فیلم سینمایی اش – پس از «یک خانواده محترم» - هم از یک فیلمساز تازه کار عقب تر است.
امتیاز: صفر از 4

🔸جمشیدیه (یلدا جبلی)
وقتی زمینه چینی برای رسدن به نقطه عطف اول بر پایه تصادف شکل می گیرد – امیر (حامد کمیلی) تصادفا آگهی ترحیم را می بیند – می شد پیش بینی کرد که فیلمنامه نویسان از شکل گیری و نمایش نقطه عطف دوم فیلمنامه شان عاجز باشند. انتظار و تعلیقی که فیلم ایجاد می کند، به سطحی ترین شکل ممکن به سرانجام می رسد.
اکثر کاراکترها تیپ هستند: از فرزندان مقتول که طبق کلیشه های فیلم های اینچنینی بی مقدمه و بی زمینه چینی، از خون پدرشان نمی گذرند و فقط به قصاص فکر کرده و مدام داد و هوار می کنند، پدر امیر که نقش اش را کیومرث پوراحمد بازی می کند، بیش از حد خوش بین است و خونسرد که در بخش هایی هم باعث خنده می شود. دیگران دوستان امیر و ترانه و حتی خواهر امیر و مادر ترانه هم در حد شبهی بیش نیستند.
شاید تنها شخصیت پرداخت شده فیلم همسر مقتول باشد که اجرای درست پانته آ پناهی ها آن را مجزا از دیگر کاراکترها کرده است. سعید چنگیزیان هم از پس بازی در نقش وکیل به خوبی برآمده است.
سارا بهرامی پس از نقش آفرینی درجه یک در «دارکوب» که برایش تحسین نویسندگان و سیمرغ بلورین را به همراه داشت، در «جمشیدیه» تمام سعی اش را می کند تا همچنان بهترین باشد، اما ضعف شخصیت پردازی از یک طرف و عدم کنترل کارگردان از طرفی دیگر، این تلاش را ناکام گذاشته است.
امتیاز: نیم از 4

🔸مردی بدون سایه (علیرضا رئیسیان)
در شروع فیلم، شاهد یک تعقیب و گریز خونین هستیم. مردی قمه به دست به دنبال زنی چادری است و نهایتا او را در یک میدان بزرگ و خلوت بیرون شهر گیر می اندازد و به بدترین شکل ممکن هم زن را می کشد و هم خودش را. این فصل با نمای هلی شات از پیکر بی جان این دو نفر در وسط میدان و آدم هایی که آرام به آنها نزدیک می شوند به پایان می رسد.
در ادامه متوجه می شویم تصاویر فوق بخش هایی از یک فیلم مستند هستند که شخصیت اصلی فیلم آن را ساخته است. سوال اصلی اینجاست. یا کارگردان در صحنه واقعی مذکور، دوربین به دست آماده بوده تا دو قتل واقعی را تصویربرداری کند آن هم با دوربین پرنده، یا تمامی فصل فوق، در خوشبینانه ترین حالت، بازسازی یک واقعه مستند است و تماما ساخته شده است.
فرضیه دوم، رد است چون چندبار کارگردان اعلام می کند که مستندساز است و فیلم فوق، تصاویر مستند است. پس می ماند فرضیه اول که در این صورت فیلم «مردی بدون سایه» در پایان فصل اولش، عملا به پایان رسیده است. ادامه فیلم و ماجرای بدبینی کارگردان مستندساز به همسرش و اتفاقاتی که در پی می آید، سطحی، پیش پا افتاده، شعاری و حتی در جاهایی کاریکاتوری است.
حیف از حضور لیلا حاتمی و نادر فلاح در این فیلم. علی مصفا هم که در این جشنواره با انتخاب نقش هایش نشان داد که هیچ ارزشی برای خود و کارنامه بازیگری اش قائل نیست.
امتیاز: نیم از 4

پی نوشت: تصادفا در روز ششم سه فیلم با یک مضمون به نمایش درآمدند: «عواقب عدم کنترل خشم». یکی از یکی ضعیف تر

 

منبع: سی نت

22 - احمد شاهوند

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی وب سایت احمد شاهوند بدون ذکر نام نويسنده ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اصلی  |  درباره من   |  تماس با من

بهترین ها  | جشنواره فیلم فجر  | داستان کوتاه  | سریال  | سکانس ماندگار  | سینما خاطره  | گفتگو  | ورزشی  | یادداشت فیلم

.......................................................................................................................................................................

نفر سوم بهترین گزارش سینمایی

در دو دوره (1392 و 1395)

از جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی

نفر دوم بهترین صفحه آرا

در دو دوره (1393 و 1395)

از جشنواره مطبوعات

استان البرز

.......................................................................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي احمد شاهوند (www.AhmadShahvand.ir) محفوظ است.

Copyright © 2019 www.AhmadShahvand.ir All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: Cinet Studio