Header

صفحه اصلی  |  نمونه کارهای طراحی و صفحه آرایی   |   ارزشگذاری فیلم ها   |   درباره من   |   تماس با من

یادداشت ها: بهترین ها | جشنواره فیلم فجر | داستان کوتاه | سریال | سکانس ماندگار | سینما خاطره | گفتگو | ورزشی | یادداشت فیلم

جستجو (یادداشت ها، فیلم ها، طراحی ها  

شنبه 16 خرداد 1399

New Page 1
AhmadShahvand.com - Advertise

 

جدیدترین مطالب

  غافلگیری در ایستگاه پنجم / یادداشتی بر فیلم «آتابای»

  یادت به خیر مربی / یادداشتی بر فیلم «خروج»

  تر و تمیز و شیک اما فاقد روح / یادداشتی بر فیلم «روز صفر»

  کار عشق یه عمره، کار نفرت یه لحظه * / یادداشتی بر فیلم «خون شد»

  یک گام تا رستگاری / یادداشتی بر فیلم «مغز استخوان»

  تولد دوباره یک ژانر مهجور در سینمای ایران / تازه اول راه است / یادداشتی بر فیلم «آن شب»

  چراغ جشنواره روشن شد / یادداشتی کوتاه بر فیلم «شنای پروانه»

  خانواده را داریم، پس همه چی حله / یادداشتی کوتاه بر فیلم «مصائب شیرین 2»

  آنها با جهان می رقصند / یادداشتی کوتاه برای فیلم «جهان با من برقص»

  بهترین های سینمای ایران در سال 1397 به انتخاب من

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

 

وب سایت احمد شاهوند  >> یادداشت ها  >> مشاهده متن یادداشت ها

یادداشتی برای فیلم «شعله ور» ساخته حمید نعمت اله

سینمای ناب

:: 16 بهمن 1396  ::

امین حیایی در نمایی از فیلم «شعله ور» ساخته حمید نعمت اله

 

وب سایت احمد شاهوند: فیلم جدید نعمت الله، به لحاظ کارگردانی، بهترین و سینمایی ترین فیلم اوست، بی شک. «شعله ور» در سینمای این روزهای ایران، از معدود فیلم هایی است که از تسلط کارگردانش بر مدیوم سینما حکایت می کند. برای تک تک نماهایش زحمت کشیده شده و میزانسن های سنجیده و با حساب و کتابی دارد. بازی امین حیایی در نقش یک ضد قهرمان منفور، بی نظیر است و تا پایان روز دوم در کنار سعید آقاخانی برای نقش آفرینی درجه یکش در «کامیون» دو بازی تحسین برانگیز جشنواره را رقم زده است.

استفاده نعمت الله از جذابیت های بصری زاهدان و زابل و بخصوص لوکیشن معرکه و دیدنی و به غایت تصویری کانکس ها، تحسین برانگیز است. میزانسن ها در بخش اعظمی از فیلم، اجرای فوق العاده پیچیده و معرکه ای دارند. چیزی که در سینمای تلویزیونی ایران، به ندرت شاهد آن هستیم.

کشدار بودن فیلمنامه در یک سوم میانی، تنها ضعف فیلم است. وگرنه روند تقابل فرید (امین حیایی) با آدمها و محیط پیرامون، پرداخت درست و رو به گسترشی دارد. در سه مقطع، حسادت فرید در رابطه با اطرافیانش را می بینیم که هر بار بد و بدتر و بحرانی تر می شود. از نابود کردن هواپیمای پسرش گرفته تا حقیر کردن مصطفی نزد محلی ها و در نهایت سوزاندن همکار مصطفی. این سه مقطع، به زعم نگارنده در درست ترین جای فیلمنامه قرار گرفته اند و روند افزایش حس حسادت و عقده ای شدن فرید، به خوبی به نمایش گذاشته شده است.

نعمت الله ما را با فرید همراه می کند، شخصیت های نوید، مصطفی، همکار مصطفی، وحیده و دیگران را با بی طرفی جلوی رویمان می گذارد، اما با اطلاعات و تصاویری که هوشمندانه ارائه می دهد، تصمیم گیری و قضاوت را به تماشاگر واگذار می کند و به هدفش هم می رسد. نعمت الله با وجود انتخاب زاویه دید اول شخص، هوشمندانه از تحمیل و همسو کردن مخاطب با شخصیت فرید فرار می کند.

تا یادم نرفته باید بگویم که نمی شود این یادداشت را بدون اشاره به تصاویر درجه یک روزبه رایگا و تدوین
خوش ریتم مهدی سعدی به پایان رساند.

 

منبع: سی نت

263 - احمد شاهوند

Header

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی وب سایت احمد شاهوند بدون ذکر نام نويسنده ممنوع است  ::

....................................................................................................................................................................................................

صفحه اصلی  |  درباره من   |  تماس با من

بهترین ها  | جشنواره فیلم فجر  | داستان کوتاه  | سریال  | سکانس ماندگار  | سینما خاطره  | گفتگو  | ورزشی  | یادداشت فیلم

.......................................................................................................................................................................

نفر سوم بهترین گزارش سینمایی

در دو دوره (1392 و 1395)

از جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی

نفر دوم بهترین صفحه آرا

در دو دوره (1393 و 1395)

از جشنواره مطبوعات

استان البرز

.......................................................................................................................................................................

  كليه حقوق اين سايت براي احمد شاهوند (www.AhmadShahvand.ir) محفوظ است.

Copyright © 2019 www.AhmadShahvand.ir All rights reserved

............................................................

طراحی و اجرا: Cinet Studio