یادداشت های روزانه از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 10
اجرای درست چند پلان - سکانس / نگاهی کوتاه به فیلم های «آشفته گی»، «حمال طلا» و «ماجرای نیمروز2: رد خون»
::
25 بهمن 1397 ::
احمد شاهوند
وب سایت احمد شاهوند:
✍️یادداشت های کوتاه روزانه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
🔟 روز دهم
🔸«آشفته گی» (فریدون جیرانی)
فریدون جیرانی در مسیر جدید تجربه گرایی اش، اینبار شکل و شمایلی جدید در قاب بندی را برای روایت داستانی قدیمی و کهنه به کار گرفته که به اعتقاد بنده به نتیجه درخشانی ختم نشده است.
جیرانی که زمانی داستان گوی خوبی بود، تمام انرژی اش را صرف ساخت فضا کرده
ادامه
یادداشت های روزانه از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 9
کارگردان های سربلند / نگاهی به فیلم های «جان دار»، «سونامی» و «قسم»
::
21 بهمن 1397 ::
احمد شاهوند
وب سایت احمد شاهوند:
«جان دار» (حسین امیری دوماری، پدرام پورامیری)
فیلم شروع فوق العاده ای دارد و خیلی سریع می رود سراغ بحران و ریتم تند فیلم تا انتها ادامه می یابد و در این بین شاهد یک کارگردانی مسلط از دو فیلمساز جوان هستیم که حواسشان به همه چیز هست بخصوص به بازی ها که شاهد یک دو جین بازی یکدست و بی نقص هستیم از نسل های مختلف بازیگری. از فاطمه معتمدآریا
ادامه
یادداشت های روزانه از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 8
یک روز سینمایی / نگاهی به فیلم های «متری شیش و نیم»، «ایده اصلی» و «سرخپوست»
::
19 بهمن 1397 ::
احمد شاهوند
وب سایت احمد شاهوند:
🔸«متری شیش و نیم» (سعید روستایی)
کارگردانی روستایی در «متری شیش و نیم» جاه طلبانه است و فراتر از «ابد و یک روز». و چند فصل درجه یک و معرکه دارد. مثل فصل تعقیب و گریز ابتدایی که به زنده به گور شدن مواد فروش ختم می شود یا فصل به دام انداختن یکی از خرده فروش های ناصر که مامورها با کمک سگ مواد جاساز شده را پیدا می کنند یا فصل پیدا کردن ناصر
ادامه
یادداشت های روزانه از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 7
جمع و جور و محترم و یکدست / نگاهی کوتاه به فیلم های «دیدن این فیلم جرم است»، «23 نفر» و «پالتو شتری»
::
18 بهمن 1397 ::
احمد شاهوند
وب سایت احمد شاهوند:
🔸«دیدن این فیلم جرم است» (رضا زهتابچیان)
فیلم تا جایی که امیر از حق خود می گذرد، خوب است و خوش ساخت و خوش ریتم. اما وقتی پای شرط «سیلی» به میان می آید، فیلم در تمام ابعادش به یکباره سقوط می کند. شعارهای سیاسی و شخصیت پردازی های تک بعدی هر دو طرف ماجرا، فیلم را به یک اثر خنثی تبدیل کرده است.
امتیاز: 1 از 4
🔸«23 نفر» (مهدی جعفری)
فیلم
ادامه
یادداشت های روزانه جشنواره سی و هفتم فیلم فجر - 6
یکی از یکی ضعیف تر / نگاهی به فیلم های «یلدا»، «جمشیدیه» و «مردی بدون سایه»
::
17 بهمن 1397 ::
احمد شاهوند
وب سایت احمد شاهوند:
🔸یلدا (مسعود بخشی)
زن جوانی (مریم کمیجانی) همسر مسن اش (ضیاء) را سهوا یا عمدا (نمی دانیم) به قتل رسانده و حالا قرار است در بلندترین شب سال (شب یلدا) در یک برنامه تلویزیونی به نام «لذت عفو» تنها دختر مقتول (مونا ضیا) رضایت بدهد. می توان با همین یک خط، یک فیلمنامه ای پر و پیمون و پر از تعلیق نوشت. اما با ضعیف ترین و پیش پا افتاده ترین
ادامه
یادداشت های روزانه احمد شاهوند از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 5
یک تریلر عاشقانه درجه یک / نگاهی به فیلم های «خون خدا»، «طلا» و «شبی که ماه کامل شد»
::
15 بهمن 1397 ::
احمد شاهوند
وب سایت احمد شاهوند:
🔸«خون خدا» (مرتضی علی عباس میرزایی)
در اکثر فصل های دو نفره فیلم، کارگردان حتی از نمایش موقعیت دو کاراکتر نسبت به هم ناتوان است. آنقدر خط فرضی به اشکال مختلف شکسته می شود که حتی نمی توان موقعیت آدم ها را نسبت به یکدیگر تشخیص داد. مثال بارزش فصل قمه زنی است. کارگردان در اولین فیلمش هم از این حیث، رکورددار بود.
دوازده سال پیش، در فیلم
ادامه
یادداشت های روزانه احمد شاهوند از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 4
سرشار از «سینما» / نگاهی به فیلم های «مسخره باز»، «روزهای نارنجی» و «زهرمار»
::
14 بهمن 1397 ::
احمد شاهوند
وب سایت احمد شاهوند:
🔸«مسخره باز» (همایون غنی زاده)
«مسخره باز» سرشار از سینماست ... همایون غنی زاده در اولین تجربه سینمایی اش، «سینما» را به ما هدیه می دهد. فیلم به لحاظ فنی بسیار غنی است. از فیلمبرداری درجه یک علی قاضی گرفته تا طراحی صحنه، جلوه های ویژه، چهره پردازی و تدوین استادانه هایده صفی یاری و همینطور بازی های تحسین برانگیز صابر ابر، بابک حمیدیان،
ادامه
یادداشت های روزانه احمد شاهوند از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 3
بازگشت به دوران درخشان / نگاهی به فیلم های «ناگهان درخت»، «قصر شیرین» و «سمفونی نهم»
::
13 بهمن 1397 ::
احمد شاهوند
وب سایت احمد شاهوند:
🔸ناگهان درخت (صفی یزدانیان)
یزدانیان از ذوق استقبال بیش از حد نویسندگان از «در دنیای تو ساعت چند است؟» برای ساخت فیلم دومش «ناگهان درخت» حتی موفق نشده از روی دست خود کپی کند. فیلم، نامنسجم، پراکنده و ملال آور است از تصاویر و یا بهتر است بگویم عکس هایی نوستالژیک و مثلا عاشقانه، نه عشقی در کار است و نه تجلیلی از مقام مادر.
«رشت» فیلم،
ادامه
یادداشت های روزانه از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 2
حال خوب سانس آخر / برای فیلم های «بنفشه آفریقایی»، «تیغ و ترمه» و «درخونگاه»
::
12 بهمن 1397 ::
احمد شاهوند
وب سایت احمد شاهوند:
🔸بنفشه آفریقایی (مونا زندی حقیقی)
فیلمی که با ریتم کند و ملال آور پس از گذشت یک ساعت هنوز شروع نشده و نتوانسته کاراکترهایش را درست و به موقع معرفی کند، ایده متفاوتش در حد ایده باقی می ماند.
ایده کنار هم قرار گرفتن یک زن با همسر سابق و همسر فعلی که به خودی خود جذاب است و جسورانه، عملا در ساخت و پرداخت به هدر رفته است.
یک عقبگرد اساسی
ادامه
یادداشت های روزانه از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - 1
یک پایان بندی درخشان برای روز اول / برای فیلم های «معکوس»، «سال دوم دانشکده من» و «غلامرضا تختی»
::
11 بهمن 1397 ::
احمد شاهوند
وب سایت احمد شاهوند:
🔸غلامرضا تختی (بهرام توکلی)
یک فیلم بیوگرافیک درجه یک که مشخص است برایش زحمت فراوان کشیده شده. موضع توکلی در برابر شخصیت تختی، محافظه کارانه است و حتی سعی نکرده به وی نزدیک شود. اما سند ماندگاری است از زندگی غلامرضا تختی در قالب یک فیلم سینمایی و چقدر درخشان است فضاسازی، فیلمبرداری و طراحی صحنه و لباس که اوجش مسابقه فینال المپیک ملبورن
ادامه